Voor deze blog hebben we Jorine geïnterviewd, zij is DE Hoteljournalist. Wij werken al enige tijd samen en het leek ons leuk om meer van haar te weten te komen. Wat zij precies doet voor en door B&B’s dat lees je hieronder!
Hoe ben je op de naam Hoteljournalist gekomen?
Ik ben in een hotel werkzaam geweest waar ik verantwoordelijk was voor de Marketing en Sales. Na een periode van ziekte, ik heb lymfeklierkanker (gehad), besloot ik om voor mijzelf te beginnen. Hotels ondersteunen met de communicatie. Van persbericht tot free publicity en van public relations tot websiteteksten. Mijn achtergrond is een Journalistiek opleiding en zo is de naam Hoteljournalist geboren.
Wanneer ben je gestart met Hoteljournalist en hoe is dat zo gekomen?
Hoteljournalist bestaat nu 4 jaar. De bedoeling was dat ik hotels zou gaan ondersteunen met werkzaamheden op communicatief gebied. Letterlijk op mijn eerste werkdag als Hoteljournalist ontving ik een mailtje van een gastvrouw met een B&B met de vraag of ik haar ook kon helpen. Zo geschiedde en is mijn liefde voor (kleinere) gastenverblijven geboren.
Wat doe je zoal?
Hoteljournalist is klein begonnen, bijvoorbeeld met een Instagram-account met letterlijk 2 volgers. Ik tik nu bijna de 4.500 volgers aan en het zijn allemaal gastenverblijven. Iets waar ik ontzettend trots op ben. Daarnaast vind je op mijn website een compleet overzicht van al mijn werkzaamheden, maar waar ik mij vooral mee bezighoud is dé Hoteljournalist Podcast (met een dagelijks groeiend bereik!), online leeromgeving met cursussen en e-books omtrent gastvrijheid, ik mag gastenverblijfeigenaren coachen, heb een eigen keurmerk (nodig mij dus gerust uit bij jouw accommodatie ;-)), geef webinars, schrijf columns, houd interviews en organiseer live-dagen. Uiteraard doe ik nog meer, maar dit zijn de voornaamste werkzaamheden. Alles is erop gericht om gastenverblijfeigenaren minder afhankelijk te laten zijn van boekingssites.
Wat vind je het leukste om te doen?
Lekker cliché, maar eigenlijk alles. Het is mijn passie en wanneer je iets met passie doet, dan geniet je van elk moment. Wel ben ik enorm trots op de Hoteljournalist Podcast. Deze bestaat nog niet heel lang en kent reeds een groot bereik en naamsbekendheid onder gastenverblijfeigenaren.
Logeer je vaak in B&B’s? Zakelijk of privé?
Regelmatig overnacht ik bij een B&B. Zowel zakelijk als privé. Juist de diversiteit aan B&B’s en overige accommodaties maakt het zo leuk en ik ontdek elke keer weer nieuwe pareltjes. Daarnaast vind ik het heerlijk om met gastenverblijfeigenaren te sparren over ‘hun kindje’ en hoe we deze nog meer onderscheidend kunnen maken. Dat laatste is enorm belangrijk, want er komen dagelijks nieuwe accommodaties bij.
Wat is je meest gedownloade cursus?
Social media voor gastenverblijven. In deze online cursus leer je als gastenverblijfeigenaar alles over het effectief inzetten van social media. Of je nu een B&B of vakantiehuis runt, dat maakt niet uit. Zorg voor een stabiele stroom aan boekingen en focus! -> Binnenkort wordt deze cursus uitgebreid met een speciaal hoofdstuk over Chat-GPT en TikTok.
Met welke uitdagingen heb jij wel eens te maken / te maken gehad?
Ik moet als alleenstaande moeder schakelen tussen het ondernemerschap en kinderen. Maar juist omdat ik flexibel kan zijn, vanuit huis kan werken én de allerleukste baan heb (of heb jij dat als gastenverblijfeigenaar?), zie ik dit niet als een vervelende uitdaging. Het maakt mij creatiever en nog trotser op wat ik reeds met Hoteljournalist heb neergezet.
Hoe blijf je op de hoogte van de laatste trends en informatie omtrent je werk?
Natuurlijk houd ik al het nieuws op ‘ons’ vakgebied bij, luister veel podcasts, lees persberichten, bezoek beurzen, krijg nieuwsbrieven toegestuurd en daarnaast werk ik onder meer samen met een uitgeverij die o.a. het vakblad voor de hotellerie uitgeeft en een waardevolle website heeft voor B&B’s.
Wat vind jij van het belang van een eigen website voor gastenverblijven en dat er rechtstreeks geboekt kan worden?
Een eigen website voor een gastenverblijf is een absolute must have. Wat mij betreft valt hier niet over te onderhandelen. Juist met een eigen website kun je je onderscheiden, kom je sneller onder de aandacht van gasten, kun je jezelf beter promoten op alle mogelijke gebieden en uiteraard kost rechtstreeks boeken minder geld. De OTA’s (Outsourcing Travel Agencies) slokken al voldoende van je geld op. Het is dan ook niet voor niets dat ik met MijnVerhuurwebsite.nl een speciaal pakket heb ontwikkeld.
Waar ben je op dit moment / afgelopen tijd mee bezig?
De laatste tijd ben ik druk bezig geweest met mijn gratis e-book ‘Zakelijke gasten’, ga ik een nieuw e-book schrijven (over nieuwsbrieven voor gastenverblijven), ben ik bezig met een online cursus, webinars en ontwikkel ik op de achtergrond een…tromgeroffel….speciaal iets voor gastenverblijfeigenaren! Wat dat is houd ik nog heel even geheim, maar binnenkort deel ik hier alles over. Tipje van de sluier: je kunt straks niet meer om Hoteljournalist heen. ;-)
Heb je wel eens iets heel geks / grappigs meegemaakt?
De gastenverblijfeigenaren die naar mijn podcast luisteren, die weten dat ik af en toe bewust wel eens anoniem een B&B boek. Zo bezocht ik een aantal weken geleden een B&B in Friesland. Het was op z’n zachtst gezegd bizar te noemen. De eerste woorden van de gastvrouw bij het inchecken: “Zijn jullie er nu al?” (later bleek ze ons verward te hebben met andere gasten) en bij het uitchecken stond ze uiteindelijk met een zuur gezicht zelf de afwas te doen in de gezamenlijke keuken: “Tja, jullie waren het vast ook niet meer van plan dus dan doe ik het zelf maar.” Natuurlijk hebben we er ook smakelijk om gelachen, maar ik hoop toch echt dat dit niet vaker voorkomt. Luister voor de rest van het verhaal naar de bijbehorende podcast.
Ben je benieuwd wat Jorine voor jou kan betekenen? ‘Verras de gast voordat hij jou verrast’ en neem contact met haar op! (+31) 6 237 15 557 - info@hoteljournalist.nl